Ønsker du pristilbud på regnskapsfører kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med et forsikringsselskap som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende.
Lurer du på hva en regnskapsfører koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om kostnaden for å hyre en regnskapsfører, inkludert hvilke prisfaktorer du burde være oppmerksom på, hvordan du kan spare penger, hvilke fordeler og ulemper som er knyttet til bruk av regnskapsfører, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Regnskapsførere finner du i både offentlig og privat sektor, og de kan være enten fast ansatt i bedriften eller jobbe som selvstendig næringsdrivende (eller en kombinasjon). Det er heller ikke en beskyttet tittel, og det vil si at hvem som helst kan kalle seg regnskapsfører. Som regel vil det imidlertid innebære en utdannelse innenfor økonomi og administrasjon, eventuelt veldig lang erfaring i bransjen. Det siste kan i noen tilfeller kunne veie opp for manglende formell utdannelse.
Om vi derimot snakker om en autorisert regnskapsfører, er saken en ganske annen. Dette er en beskyttet tittel som blant annet krever bachelor i økonomi og administrasjon, plettfri vandel, og at du oppfyller et såkalt egnethetskrav. Du kan lese mer hos Finanstilsynet om hva som kreves for å få autorisasjon som regnskapsfører.
Den viktigste forskjellen på en regnskapsfører uten autorisasjon og en autorisert regnskapsfører er at en autorisert regnskapsfører kan arbeide selvstendig og ta på seg oppdrag for andre bedrifter. Uten autorisasjon kan regnskapsføreren bare føre regnskap for en bedrift der vedkommende selv er ansatt.
Typiske arbeidsoppgaver for en regnskapsfører kan være:
Fakturering og bilagshåndtering. Det innebærer i korte trekk å dokumentere penger som går inn og ut, i tillegg til å sørge for at både inntekter og utgifter bokføres på riktig måte, mot riktig konto.
Rapportering og betaling av merverdiavgift. Uavhengig av hvilken bransje dere jobber innenfor, vil som regel merverdiavgiften bli et aktuelt tema for bedriften din. Merverdiavgift, eller mva, skal rapporteres til myndighetene flere ganger i løpet av året, og både inngående og utgående mva skal regnskapsføres.
Kjøring av lønn og lønnsregnskap. Lønn høres enkelt nok ut, men selv med bare én eller to ansatte er det en god del du må ha kontroll over. Reglene for dokumentering og bokføring omfatter også lønn, feriepenger, sykepenger, pensjon og arbeidsgiveravgift, og det er svært viktig å overholde alle fristene.
Årsregnskap. Dette er en fullstendig oversikt over alle transaksjoner bedriften har hatt i løpet av et regnskapsår, og ikke minst bedriftens resultat. Du kan lese mer i guiden vår om årsregnskap og hva det innebærer.
Prisene vil variere litt, både med tanke på hvor i landet du bor og fra regnskapsfører til regnskapsfører. Ofte vil det koste litt mer å hyre regnskapsfører i de store byene der både etterspørsel og tilbud er størst, som i Bergen og Oslo. I den sammenheng har vi skrevet guider til regnskapsførere og regnskapskontor som er enda mer stedsspesifikke, blant annet for Trondheim og Kristiansand. Denne artikkelen tar for seg priser på et mer generelt grunnlag.
Timeprisen vil vanligvis ligge på mellom 600 og 1.400 kroner. Timeprisen kan være noe høyere for enkelte tjenester. For eksempel vil arbeid knyttet til årsregnskap og ligningspapirer som regel koste litt mer enn enkel bokføring og fakturering.
Fastpriser kan ende på alt fra 10.000 til 50.000 kroner. Noen ganger mer, dersom det er snakk om et stort AS. Prisen beregnes normalt ut ifra antall ansatte i bedriften, antall lønnsslipper per måned eller antall bilag per år.
Mange foretrekker fastpris, da dette gir en viss forutsigbarhet med tanke på hvilke utgifter du har til regnskapsføring, men det er ikke gitt at det er dette som lønner seg for bedriften din. Det vil være avhengig av hvor mye av jobben du planlegger å gjøre selv, hvordan regnskapet legges opp rent praktisk, og ikke minst hvilken pris du får fra regnskapsbyrået eller regnskapsføreren.
Relevante prisfaktorer inkluderer:
Når det gjelder regnskapsføring, er det en god del du kan gjøre selv. Siden regnskapsfører ikke er en beskyttet tittel, er det heller ikke noe krav om eller til autorisasjon for å utføre mesteparten av de relaterte arbeidsoppgavene innad i egen bedrift. Norske selskap kan altså føre regnskapet selv, uansett hvor mange bilag de har eller hvor høy omsetning det er snakk om.
Det er som regel uproblematisk å føre regnskap selv når det er snakk om et enkeltpersonforetak eller et lite AS. Dette kan være lønnsomt nok så lenge det ikke er en svært tidkrevende oppgave, men det kan være lurt å regne litt på hva du egentlig sparer. Dersom du bruker mye lengre tid enn en regnskapsfører ville gjort, tid du heller kunne brukt til å skape verdier i selskapet ditt, så er det ikke sikkert du egentlig har spart så mye som du tror.
Mange små og mellomstore bedrifter velger en kombinasjon av regnskapsprogram, regnskapsfører og egen arbeidsinnsats. Med dagens teknologi er det svært mye som har blitt automatisert, slik at du med veldig enkle grep kan gjøre en god del av bokføringen selv. Her er avanserte regnskapsprogram til god hjelp, og mange bedrifter investerer i programvare som gjør svært mye av regnskapsjobben for dem. Skybaserte løsninger gjør også at du kan samarbeide med regnskapsføreren mer effektivt enn tidligere, slik at du sparer både tid og penger på sikt.
Det er spesielt to sammenligninger som vil være aktuelle når du skal se etter en egnet regnskapsfører til virksomheten din, og det er lokal versus nasjonal (eller internasjonal) og lite versus stort (for eksempel med tanke på regnskapskontor). Det vil være både fordeler og ulemper knyttet til alle disse egenskapene.
Størrelsen kan først og fremst ha betydning for hvordan regnskapet ditt blir prosessert, og hvordan du blir møtt som kunde.
På et lite regnskapskontor blir du som regel fulgt opp av de samme medarbeiderne hele tiden. Du har direkte kontakt med “din” regnskapsfører, og oppgavene løses fortløpende og effektivt.
På et større regnskapskontor får du kanskje et helt team som jobber med regnskapet ditt, og det er flere med spesialisert kompetanse som kan være behjelpelige med alt du måtte lure på.
For mange små og mellomstore bedrifter kan et stort regnskapsbyrå eller -kontor rett og slett føles litt overdimensjonert. Kanskje du ikke trenger spesialisert kompetanse? Kanskje du liker at du treffer den samme personen på telefonen hver gang du ringer, og at vedkommende kjenner deg ved fornavn?
På den annen side kan det være trygt å vite at uansett hvem som blir sykemeldt, så står det alltid en annen medarbeider eller fem klare til å ta på seg oppgavene til kollegaen frem til denne er tilbake fra sykefraværet!
Om du burde velge et lokalt eller sentralisert regnskapskontor, er avhengig av hva som passer din bedrift og din hverdag best.
Det lokale regnskapskontoret er som regel også et lite regnskapskontor, med de fordelene og ulempene det fører med seg. I tillegg er det som regel preget av en mer uformell stemning, der det er lav terskel for å bare stikke innom og ta en prat dersom du trenger det.
Sentraliserte regnskapskontor viser gjerne til de kontorene som er litt større, og som tidligere nevnt vil de ofte sitte på mer spesialisert kompetanse, med et større fagmiljø å støtte seg på. Ulempen er at terskelen for å stikke innom kanskje er noe høyere, og lokalene deres er kanskje ikke like lett tilgjengelig rent fysisk.
I neste avsnitt skal vi se litt på prisforskjeller blant de største selskapene her til lands.
Det finnes svært mange regnskapskontorer og regnskapsbyråer her til lands, og det vil være vanskelig å lage en landsdekkende oversikt over prisforskjeller mellom de ulike bedriftene. Her har vi imidlertid samlet noen av de største og mest kjente aktørene innenfor regnskapstjenester som opererer i Norge.
EY (Tidligere kjent som Ernst & Young) har avdelinger flere steder i verden, og er et selskap med britisk opprinnelse. I Norge er de regnet som et av de største selskapene innenfor regnskapstjenester og revisjon, med avdelinger over hele landet. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo.
PwC (PricewaterhouseCoopers AS) regnes som et internasjonalt nettverk av virksomheter heller enn ett enkelt selskap. De kan bistå med det meste av hjelp og rådgivning innenfor regnskapstjenester, med kontorer over hele landet.
Azets sitt kundegrunnlag er først og fremst i Storbritannia og Norden, og i Norge har de sitt hovedkontor i Oslo. De har imidlertid avdelinger flere steder i landet, og tilbyr en rekke tjenester innenfor både økonomi og rekruttering.
BDO har sitt hovedkvarter i Belgia, med flere internasjonale avdelinger. I Norge har du hovedkontor i Oslo, men også her finner du flere avdelinger spredt utover hele landet. I tillegg til ulike regnskapstjenester kan de bistå med rådgivning og revisjon.
Dette er altså noen av de aller største aktørene vi finner her i landet, og de vil som regel være et trygt valg. Men det er verdt å undersøke også mindre, lokale tilbydere, ikke minst med tanke på pris. For å få hjelp til å finne både lokale og mer sentraliserte tilbydere kan du registrere behovene dine hos oss i Regnskapsmart. Her kan du fylle inn de relevante opplysninger, for så å bli kontaktet av aktuelle regnskapsførere i nærområdet ditt. På den måten bruker du ikke lang tid på å lete i en jungel av tilbud, den jobben har vi tatt oss av!
Det er både fordeler og ulemper knyttet til å bruke regnskapsfører, så avslutningvis skal vi kort oppsummere hovedpoengene i denne artikkelen.
Ulemper med å ha regnskapsfører:
I tillegg er det slik at med en ekstern regnskapsfører så må du sannsynligvis bruke en del tid på å komme med tilleggsinformasjon, rette opp i misforståelser og lignende. Husk at den som har best innsikt i bedriften, sannsynligvis er du selv, og hvis regnskapsføreren ikke får kunnskapen du sitter på, risikerer du at det blir gjort feil i regnskapet. Ikke minst kan det ta uforholdsmessig lang tid for regnskapsføreren å sette seg inn i virksomhetens økonomi.
Fordeler med å ha regnskapsfører:
Om regnskapsførere og regnskapstjenester er verdt de utgiftene det fører med seg, finnes det ikke noe entydig svar på. Du må selv avgjøre hva som er verdt å bruke penger på for din bedrift. Vårt beste tips her er rett og slett at du regner litt på hva som lønner seg, og at du er bevisst på at både forutsetningene dine og bedriften din endrer seg underveis.
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg