regnskapsmart
MagasinOm oss
Søk

Starte nettbutikk: En komplett guide (leverandører, tips, kostnader)

 

Starte nettbutikk
Hva er en nettbutikk
Fordeler og ulemper
Pris
Steg-for-steg
Lover og regler
Viktig å huske på

Vil du vite mer om å starte nettbutikk? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hvordan du oppretter en nettbutikk, hvilke regler du må følge, hva det koster, og mye mer. Visste du at du kan lage en nettbutikk helt selv? Er du klar over hvordan riktig markedsføring kan sikre deg flere kunder? Har du hørt om ordene dropshipping og opplysningskrav? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!

Ønsker du hjelp med å starte nettbutikk, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.

Sammenlign priser fra ulike regnskapsførere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her

Hva er en nettbutikk?

En nettbutikk er, i ordets rette forstand, en butikk på internett. I motsetning til fysiske butikker er nettbutikker åpne og tilgjengelige hele døgnet. Antall nettbutikker har de siste årene skutt i været, og alle prognosene for nordmenns netthandel sprakk i rekordåret 2020, da koronapandemien hindret oss i å handle i fysiske butikker. Det er ingen grunn til å tro at netthandel vil bli mindre populært med tiden. Med tanke på at 97 prosent av befolkningen mellom 18-79 år har tilgang til internett via PC, mobil eller nettbrett, kan det være gode penger å hente ved å starte en nettbutikk. Det er likevel viktig å vite hva man driver med når man skal starte en nettbutikk, hvis ikke kan vinninga lett gå opp i spinninga. En klassisk feil er for eksempel at man bruker for mye tid på design og fancy løsninger som ikke løser logistikk-utfordringene. Nettbutikken din kan se fantastisk ut, men det hjelper lite hvis du ikke får hentet varer fra lageret ditt eller hvis du har en betalingsløsning som ikke fungerer. Det er derfor viktig å lage en god plan. I denne guiden vil du få nyttig informasjon om hva du kan gjøre for å lykkes.

Holder det ikke med en fysisk butikk?

Det kan selvsagt være nok med kun en fysisk butikk, men fordelene med å supplere med en nettbutikk er mange. Nettbutikken kan for det første være en god kanal for å øke salget til din fysiske butikk. Du kan nå ut til flere potensielle kunder, også utenfor det geografiske området der butikken din ligger. I tillegg til at nettbutikken fungerer som en salgskanal i seg selv, er det også en god markedsføringskanal for din fysiske butikk. Det vil i starten være en del jobb med å legge inn alle produkter på nettsiden, med både bilder, tekst og pris, men husk at dette bare er en tidkrevende jobb i oppstartsfasen. Og aller først må du selvsagt sikre deg en nettside! Det viktigste å legge til rette for så fort selve siden er etablert, er hvordan du skal løse prosessen rundt pakking og sending av varer. Fordelen hvis du har en fysisk butikk fra før av, er selvsagt at du allerede har varene tilgjengelig. Du må bare gjøre varene tilgjengelig på nettet i tillegg.

Ønsker du tilbud på regnskapsfører? Sammenlign tilbud fra flere regnskapsbyrå her.

5 gode grunner til å starte nettbutikk

Hvis du forbereder deg godt, kan du høste mange fordeler ved å starte en nettbutikk. Her er noen av fordelene: 

  1. Dine priser er satt, så du slipper å forholde deg til prutende kunder.
  2. Produktkatalogen din er alltid “up to date”. Du sparer med andre ord både tid og penger ved at du ikke trenger å trykke kataloger eller reklamebrosjyrer.
  3. Du kan nå ut til kunder over hele verden og holder åpent hele døgnet.
  4. Markedsføring på nett kan gi umiddelbar konvertering: Du kan skreddersy annonser til å resultere i et umiddelbart salg, og du kan tilpasse annonser til aktuelle målgrupper. Det finnes et hav av muligheter for å hanke inn mest mulig relevante kunder til nettbutikken din!

Skal jeg starte nettbutikk på egen hånd eller ha ansatte? 

Her må du vurdere hvor mye tid du selv vil bruke på nettbutikken. Hvis du skal gjøre alt selv, må du i første omgang regne med en god del ekstra arbeidstimer. Det kan ta en stund før du blir kjent i markedet og begynner å få bestillinger, så før du har opparbeidet deg tillit “der ute”, vil du nok kunne klare deg på egen hånd. Da bør du i så fall ta høyde for at nettbutikken kan vokse raskt, og forsikre deg om at du har mulighet til å skaffe flere ansatte på kort varsel. Du kan for eksempel plutselig måtte trenge hjelp med å pakke og sende ut produkter for å holde deg innen leveringsfristene.

Sammenlign priser fra ulike regnskapsførere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her

Hva koster det å starte en nettbutikk?

Kostnadene for å starte en nettbutikk varierer stort. Det kommer an på størrelsen på nettbutikken, hvordan du ønsker at de tekniske løsningene skal være, hvilken leverandør du velger til å drifte nettsiden, og så videre. Det finnes ingen fasitsvar som forteller hva som er en god løsning for akkurat deg. Det dreier seg om hva som fungerer bra når det gjelder dine behov, og ikke minst ditt budsjett. En klassisk feil er å overvurdere inntektene og undervurdere kostnadene. Undersøk konkurrenter i markedet, og se hva de selger samme eller lignende produkter for. Deretter kan du sammenligne dette med innkjøpspriser. Forskjellen på innkjøpspris og utkjøpspris utgjør bruttofortjenesten per produkt. Du bør også ha i bakhodet at utgifter til markedsføring ofte blir langt høyere enn du tror. Hvis du har et stramt budsjett, bør du tenke over følgende:

  • Et billig webhotell kan være fristende, men gi lang lastetid. Et webhotell er en nettjeneste hvor du leier plassen (på nettet) og tjenestene du trenger for å opprette egne nettsider. Her er det mulig å spare penger, men det kan gå på bekostning av lastetiden, altså tiden det tar fra man går inn i en nettbutikk til alt innholdet er ferdig lastet. Sjekk derfor alltid lastetiden før du velger systemleverandør. Kort lastetid er viktig, da en nettside som laster tregt, kan gjøre at du mister potensielle kunder. Kunder forventer i dag lastetid på kun noen sekunder.
  • Er det viktig for deg å få profesjonell hjelp til å opprette nettbutikken, eller vil du spare penger ved gjøre det selv? 

En nettbutikk har vanligvis fire områder som genererer kostnader:

  1. Kostnader til drift og teknisk vedlikehold kan ligge på 1.000 kroner og oppover, helt avhengig av hvor mye trafikk du har til nettbutikken din.
  2. Forvaltnings- og implementeringskostnader kan variere mye, ut fra størrelsen på nettbutikken din. Implementering/oppbygging av en mindre nettbutikk kan komme ned i så lite som 50.000 kroner, mens en stor nettbutikk med omfattende tilpasninger og løsninger kan koste fra 300.000 kroner til så mye som 1,5 millioner kroner.
  3. Videreutvikling av løsningen.
  4. Eventuelt eksterne tjenester, som for eksempel personifisert shopping eller lignende.

Vil du bygge opp nettbutikken selv, eller benytte deg av et byrå?

Enkelte kostnader kommer du ikke utenom når du skal etablere en nettbutikk, men hvis du lager nettsiden selv, har du en mulighet til å få noe gratis. Er du uerfaren, finnes det en rekke instruksjonsvideoer på nett. Her må du selv vurdere om du ønsker å investere i en løsning fra profesjonelle aktører eller om det fungerer fint med en hjemmelaget løsning. Kanskje fungerer det fint med en hjemmelaget løsning i starten, og du kan bruke et byrå til å utvikle siden bedre etterhvert. Du kan for eksempel få en startpakke til 15.000 kroner som inneholder hjelp til å sette opp en standardisert nettbutikk, opplæring i hvordan Google tenker, og grunnleggende opplæring i søkemotoroptimalisering (SEO). 

Du trenger en systemleverandør 

For å etablere en nettbutikk er du avhengig av å bruke en systemleverandør for å få tilgang til en teknisk plattform. Mange tilbyr gratis etablering av selve nettbutikken, mot at du betaler en pris hver måned for webhotell, support og betalingsløsning for nettbutikken. Denne ligger på rundt 1.000 kroner og oppover. Flere leverandører tilbyr også testperioder, som kan være fint å benytte seg av. 

Eksempler på systemleverandører som tilbyr gratis etablering av nettbutikk: 

My store drifter over 1.600 nettbutikker. De leverer også skybaserte betalingssystemer i tillegg til å drifte og utvikle e-handelstjenester.

24Nettbutikk tilbyr en gratis 30-dagers prøveperiode og gratis support på veien, og de tilbyr også frakttjenester.‍

Shop123 har holdt på siden 2004 og spesialiserer seg på nettbutikker med fysisk utsalgssted.

Ønsker du tilbud på regnskapsfører? Sammenlign tilbud fra flere regnskapsbyrå her.

Hvordan går jeg fram for å starte en nettbutikk?

Mange frykter at det vil være komplisert og teknisk krevende å starte nettbutikk. Det trenger det ikke være! Hvem som helst kan i dag starte en nettbutikk raskt og enkelt. Hvor mye arbeid du ønsker å legge i det, kommer an på ambisjonene dine; noen gjør det som et hobbyprosjekt, mens andre ønsker å gjøre det best i sin bransje. Uavhengig av ambisjonsnivå får du her noen tips til hvordan du bør gå fram:

Kom igang: Ha en konkret plan for hva du skal selge og hvem du skal selge til. Du bør samle så mye informasjon du kan om din potensielle kundegruppe så du kan legge en strategi for å hanke inn kunder til akkurat din nettside. Google Trends og Google Keyword Planner er gratis verktøy som er lette å bruke for å undersøke hvor mange som leter etter det du ønsker å selge på nett. 

Sjekk konkurrenter: Du bør ikke starte en nettbutikk før du ser at etterspørselen er der. Hvordan markedsfører konkurrentene dine seg? Hvordan ser nettbutikken deres ut? Har de gode tekniske løsninger, og kan du gjøre det enda bedre? Mangler de noe, for eksempel spesifikke varer, som du kan tilby? Vurder hvor sannsynlig det er at du kan utkonkurrere dem eller ta markedsandeler fra dem, og lag en strategi for hvordan du skal gjøre dette. Nettbutikken din kan både ha bedre design og løsninger samt billigere produkter og kortere lastetid enn konkurrentene dine, men dette hjelper lite hvis du ikke har en plan for hvordan du skal få tak i kundene deres. 

Tenk i tre steg: De tre viktigste faktorene du må tenke over for å lykkes med nettbutikken din, er: få kunder inn i butikken, få dem til å gjennomføre kjøpet, og få dem tilbake for å gjøre nye kjøp. Dette er en suksessformel når det gjelder å skape en god nettbutikk, som du bør ha i bakhodet hele veien.

Forretningsmodell: Lag en forretningsmodell, altså en konkret beskrivelse for hvordan nettbutikken faktisk skal få kunder og fortjeneste. Når du vet at forretningsmodellen din virker, kan du etter hvert utforme en mer konkret forretningsplan som systematiserer idéene dine og angir i detalj arbeidet du skal gjøre. Her er det mange som velger å få hjelp fra eksterne byråer. 

Finn navn og domene: Det er lurt å velge samme selskapsnavn som navnet på nettbutikken. Du kan sjekke om domenenavnet du ønsker, er ledig hos Norid. Hvis selskapsnavnet skal være det samme som domenet, må du finne ut om det er ledig i Foretaksregisteret. Vurder også å sikre deg varemerkerettigheter til navnet, slik at du har enerett og konkurrenter ikke kan stjele det. For å få enerett til et navn, er det visse kriterier som må være oppfylt. Les mer om dette, og finn søknadsskjema, på Patentstyret sine nettsider. 

AS eller enkeltmannsforetak: Du kan drive nettbutikken din som AS eller som enkeltmannsforetak. Hvis du ønsker å stifte et aksjeselskap, må du kunne betale minimum 30.000 kroner i aksjekapital. Mange synes dette er en smart investering, da aksjekapitalen kan brukes til å dekke oppstartskostnader som for eksempel innkjøp av varelager. Hvis du ikke har så store ambisjoner for nettbutikken din, kan det holde å opprette et enkeltmannsforetak. Dette krever mindre formaliteter, og du trenger ingen kapital for å starte opp. 

Budsjett: Du bør lage et budsjett før du etablerer nettbutikken, slik at du vet (mer eller mindre) nøyaktig hva slags kostnader du kan forvente.

Velg nettbutikkløsning, teknisk plattform og systemleverandør: Du trenger en teknisk plattform og du trenger en systemleverandør som gir deg tilgang til den tekniske plattformen. 

Gjør deg tilgjengelig: Sørg for at det er lett for kunden å kontakte deg, og at informasjon om betingelser for frakt, levering, kjøp og retur er lett tilgjengelig på nettsiden. 

Finn ut pris på frakt: Du kan for eksempel tilby fri frakt i hele butikken eller bake inn fraktkostnadene i alle vareprisene, eller du kan ha fri frakt om kundene handler over en viss beløpsgrense. 

Tilby ulike fraktalternativer: Kunder blir mer fornøyde hvis de selv kan velge hvordan de skal motta varene. Gi dem gjerne denne muligheten, for eksempel gjennom hjemlevering eller dropshipping. 

Dropshipping eller levere varene selv: Du kan velge å levere varene selv eller benytte deg av såkalt dropshipping. Dette innebærer at noen andre enn deg er ansvarlig for å levere produktene til kundene. Du trenger altså ikke et eget varelager. Du bør også finne ut om du skal importere varer fra et spesifikt sted eller om du skal stå for innkjøpene selv.

Gjør nettbutikken synlig: Tenk markedsføring! Dette er et punkt du bør bruke mye tid på, både i starten og når nettbutikken din er oppe og går. Først og fremst bør du bli synlig på Google, som står for over 50 prosent av all nettrafikk. Søkemotoroptimalisering er et helt eget fagfelt, så dette er noe du bør sette deg inn i eller få hjelp med. Du bør også bruke sosiale medier, som er nyttige kanaler for å få kunder til nettbutikken din.

Lover og regler

Drift av netthandel reguleres av Forbrukervernlovgivingen, som stiller strenge krav til næringsdrivende som driver nettbutikk. Det er viktig at disse kravene følges, slik at forbrukerne kan handle trygt og enkelt på nett. Lovene du må forholde deg til, er blant annet ehandelsloven, angrerettloven og markedsføringsloven. Det er Forbrukertilsynet som følger med på at disse lovene og reglene følges. De gir også informasjon og veiledning om ehandelsloven, samt driver opplysende arbeid for å hindre at forbrukere blir lurt på nett. 

Kunder må ikke villedes

En generell regel er at du ikke skal villede eller lure kunden. Du har for eksempel ikke lov til å markedsføre “prøvepakker” eller introduksjonstilbud som i realiteten er et abonnement, med mindre du klart og tydelig opplyser om at det er et abonnement og ikke et engangskjøp.

Opplysningskrav

Du må følge opplysningskravet, det vil si at du må kunne gi en rekke opplysninger til forbrukeren både før og etter kjøp på nettet:

  • Informasjon om varenes eller tjenestenes viktigste egenskaper: Opplysninger som er relevante for kunden å kjenne til for å ta en kjøpsbeslutning.
  • Den næringsdrivendes identitet: Konkret informasjon om hvem som står bak nettbutikken. 
  • Samlet pris: Priser medregnet alle avgifter. 
  • Betaling, levering og reklamasjon: Opplysninger om betalingsløsninger, leveringsmetoder, leveringsfrister og hvordan kunden kan reklamere.
  • Angrerett: Det skal opplyses om at det foreligger angrerett og tilbys et standardisert angreskjema. Det skal også opplyses om hvordan angreretten kan brukes og hvorvidt forbrukeren må betale returkostnad, samt foreligge informasjon om varer som eventuelt er unntatt angreretten og hvorfor. 

Du kan lese mer om lover og regler på Forbrukertilsynet sine nettsider.

Ønsker du tilbud på regnskapsfører? Sammenlign tilbud fra flere regnskapsbyrå her.

Nyttige tips

Det er mye å tenke på når man skal starte en nettbutikk, men det er også nok å tenke på etter at man har kommet i gang! Her er noen nyttige tips å ta med seg på veien: 

  • Bruk tid og penger på markedsføring; markedsføring er det som til syvende og sist får kunder til nettbutikken din. Søkemotoroptimalisering, innholdsproduksjon, Google AdWords, annonsering på sosiale medier, tilstedeværelse på Instagram, blogg, digitale annonser og nyhetsbrev er eksempler på viktige ord i denne sammenheng. Les deg opp på trender innenfor disse temaene!
  • Bruk et godt CRM-system og fakturasystem, som holder orden på både kundemassen og faktureringen og tilbyr gode betalingsløsninger.
  • Ha konkurransedyktige tilbud, og gjerne velkomsttilbud når nettsiden din er ny.
  • Start med et smalt, fokusert utvalg, og utvid heller etterhvert. 
  • Design en dynamisk nettbutikk som er tilpasset både PC, mobil og nettbrett.
  • Sørg for å ha full kontroll på ordreflyt, levering og kundeservice. Også kritiske kunder skal bli fornøyde kunder til slutt!

Ønsker du hjelp med å starte nettbutikk, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.

Sammenlign priser fra ulike regnskapsførere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her

Les mer om regnskap

Starte AS
Årsberetning
Starte bedrift
Betale forskuddsskatt
Revisjon Oslo
EHF

Sammenlign priser fra ulike regnskapsførere

Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger

100% gratis og uforpliktende
Start her>>
regnskapsmart

Gjør smarte regnskapsvalg

MagasinOm ossBrukervilkårLeverandørvilkårKontaktVilkårFor regnskapsførere
© Regnskapsmart